Hoe stem ik in Arizona?



Mocht het lijken of de wijken in de East Valley (waaronder Chandler) blauw-paars kleuren, dan zag ik zondag heel wat anders. Toen passeerde ik namelijk in een Trump karavaan. Een mijlenlange stoet van toerende auto’s en pick up trucks met grote Trump vlaggen op weg van Scottsdale naar Chandler.

En Trump zelf? Die laat zien dat het hem menens is, en is vandaag alweer in Arizona. Vandaag vereert hij Bullhead City (aan de grens met Nevada in het noordwesten, dichtbij Las Vegas) en Goodyear (in de Phoenix metropool) met een bezoek. Gelijktijdig met deze “Make America Great Again” rallies, brengt ook Kamala Harris, Biden’s running mate, een bezoek aan Arizona. Om precies te zijn aan Phoenix en het zuidelijke Tucson.

Zij proberen de kiezer die nog twijfelt over te halen op hen te stemmen. Maar eigenlijk hebben heel veel mensen hun stem al uitgebracht. Door early voting zijn de verkiezingen al een paar weken geleden begonnen. Hoe werkt dit? Stel, ik ben stemgerechtigd in Arizona. Hoe stem ik dan?

Registreren als kiezer

Ik moet er wel wat voor doen, vooruit denken en deadlines in de gaten houden. Het is niet zoals in Nederland, dat ik mijn stembiljet thuisgestuurd krijg op het adres waar ik sta ingeschreven. Nee, ik moet mij eerst registreren als kiezer. Vóór 15 oktober had ik dat moeten doen. Om mij in Arizona te registreren als kiezer moet ik de Amerikaanse nationaliteit hebben, in Arizona wonen, 18 jaar of ouder zijn, niet veroordeeld zijn (al kan je je stemrecht terugkrijgen mocht dit het geval zijn), en mentaal in staat zijn om te stemmen (mocht dit niet het geval zijn, moet dit door een rechtbank worden bepaald).

Partij voorkeur

Voldoe ik aan al die voorwaarden, dan kan ik mij registeren. Online of per post. Op dit formulier kan ik mijn voorkeur voor een partij opgeven: Republikeins, Democratisch, Overig of Geen van allen of Geen partij. Dit betekent niet dat ik ook op die partij moet stemmen op verkiezingsdag. Maar wel dat ik mee kan stemmen in de voorverkiezingen van die partij. Sta ik als Democraat geregistreerd, dan mag ik stemmen in een voorverkiezing voor een Democratische kandidaat (op federaal, staat en lokaal niveau). Als Republikein mag ik stemmen in een Republikeinse voorverkiezing. Dan is er nog een derde partij in Arizona, de Libertarian Party. En ik kan me ook als onafhankelijk kiezer registreren, dan mag ik kiezen in welke voorverkiezing van welke partij ik wil deelnemen. Ik moet dan wel een keuze maken en mag niet in ze allemaal meedoen.

Ik hoef mij niet bij elke verkiezingen opnieuw in te schrijven, maar kan wel mijn status checken. Als mijn naam, adres, of politieke voorkeur is veranderd, dan ik mijn registratie updaten.

Er zijn verschillende manier waarop ik mijn stem kan uitbrengen:

Early voting – op locatie stemmen

Een eerste optie is meedoen in de vroege verkiezingen. Ik kan aangeven dat ik mijn stembiljet vroeg wil ontvangen (permanent of eenmalig). Voor 23 oktober had ik dat moeten doen. Van 7 t/m 30 oktober kan ik vervroegd mijn stem uitbrengen op verschillende locaties in Chandler (ook in het weekend). Een voordeel daarvan is dat ik niet in de rij hoef te staan op verkiezingsdag (best tricky in dit covid tijdperk), en dat ik zeker weet dat mijn stem aankomt. De CDC (het Amerikaanse RIVM) raadt early voting of stemmen per post zelfs aan. Ik kan er ook voor kiezen om mijn stembiljet op te halen op een speciale locatie. Bijvoorbeeld als ik de post niet vertrouw. En ik kan ook nog eens online checken of mijn stem al is geteld.

Drop box

En dan kan ik er ook voor kiezen mijn stembiljet te deponeren in een speciale, beveiligde (drive thru) drop box, op verschillende locaties. Uiterlijk 7 uur ’s avonds op verkiezingsdag.

Stemmen per post

Al meer dan 20 jaar kun je stemmen per post in Arizona, en ongeveer 80% van de kiezers hier maakt er gebruik van. Er is veel gedoe over geweest, het zou tot fraude leiden, en USPS (nationale postbedrijf) zou het niet aankunnen en dan zou er ook nog eens bezuinigd worden op de post. Maar Arizona benadrukt dat stemmen per post veilig is, dat de staat het goed aankan en dat er een lange en goede samenwerking is met de USPS. Aangeraden wordt om mijn stem uiterlijk een week voor verkiezingsdag op de post te doen. Als het maar uiterlijk voor 3 november, 19.00 uur binnen is. Ook hier kan ik track&trace gebruiken voor mijn stembiljet, of het ontvangen en geteld is. Op de envelop staat mijn handtekening, die wordt vergeleken met de handtekening die van mij in het systeem staat. Zo wordt de geldigheid van mijn stem bevestigd.

Stemmen op verkiezingsdag

Natuurlijk kan ik er ook voor kiezen om te stemmen op verkiezingsdag zelf, dinsdag 3 november. Dan heb ik tot op het laatst om over mijn stem na te denken, en eventuele last minute ontwikkelingen af te wachten. Dan ga ik naar een vote center om mijn stembiljet op te halen en mijn stem uit te brengen. Vanwege COVID kan dit bij elke vote center in Maricopa County.

Verkiezingsuitslag

De overgrote meerderheid brengt zijn stem dus vroeg uit in Arizona. Betekent dat dan ook dat we de uitslag snel kunnen verwachten? Nee, dat hoeft niet. Stemmen die vroeg binnenkomen mogen wel al voor verkiezingsdag worden geteld. Dat tellen is al begonnen. De eerste exit polls worden om 20.00 uur AZ tijd bekendgemaakt. Het is hier 8 uur vroeger dan de Nederlandse wintertijd, dus dat is om 4.00 ’s morgens NL tijd. Maar als het een nek-aan-nek race is, kan het wel een paar dagen duren voordat de officiële uitslag bekend wordt. USA Today onderzocht dat Democraten meer geneigd zijn om per post te stemmen dan Republikeinen. Bij het tellen van de vroege stemmen kan het dus zijn dat de Democraten oververtegenwoordigd zijn. En dat de Republikeinen weer inlopen bij het tellen van de uitgebrachte stemmen op verkiezingsdag. Maar als de stemmen per post die op verkiezingsdag binnengekomen pas een paar dagen later worden geteld, kan het zijn dat de Democraten weer inlopen. 

Kortom, verschillende scenario's mogelijk, en exit polls kunnen vertekend zijn. Wie weet, gaan we slapen met het idee dat de een president wordt, terwijl de ander uiteindelijk wint. Ons wordt in ieder geval aangeraden gewoon op tijd naar bed te gaan, en door te gaan met het dagelijks leven!

Reacties

  1. Interessant om de verschillende opties te lezen, ben benieuwd hoe het volgende week zal verlopen!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Arizona's controversiële audit

Grote bedrijven stoppen donaties aan politici. Wat maakt het uit, na de verkiezingen?

Arizona's Muur